Achtergrond
Als op vijf na dichtstbevolkte gemeente van Noorwegen zijn er in Østfold heel wat gebouwen en instellingen om in de gaten te houden.
Eerder werd de communicatie voor liftalarmen voor elk gebouw of kleiner gebied afzonderlijk opgelost, maar nog niet zo lang geleden besloten onroerend goed en exploitatie om de krachten te bundelen en een gemeenschappelijk platform te creëren. Analoge telefoonlijnen worden afgeschaft en het cellulaire netwerk wordt steeds digitaler. Dit betekent dat alarmsignalen die gebaseerd zijn op DTMF-protocollen vaker verloren gaan voordat ze de centrale bereiken. De alarmcommunicatie van Østfold moest digitaal worden.
Østfold werkt eraan om een slimme gemeente te worden, en na het upgraden van veel van hun gebouwen met geautomatiseerde en op afstand bedienbare energiebeheersystemen, was de alarmcommunicatie een natuurlijke volgende stap. Er moest echter wel wat rommel worden opgelost. Er waren niet alleen een aantal verschillende alarmaanbieders en serviceovereenkomsten, maar het meldsysteem zelf had geen bevredigend overzicht van waar de meldingen eigenlijk naartoe werden gestuurd.
“Vaak was er een conciërge die al jaren geleden ontslag had genomen, maar nog steeds sms-berichten of e-mails ontving van alarmen waar hij niet langer verantwoordelijk voor was. De gemeente kreeg hier genoeg klachten over om het een belangrijke motivatie te maken om hun systemen te upgraden,” legt Helge Østbye, District Manager voor AddSecure, uit. Een andere belangrijke motivatie was natuurlijk dat meldingen ook de juiste mensen moesten bereiken.
We hebben een scherm dat altijd aan staat, waar we elk alarm volledig kunnen volgen. Hier kunnen we zien of er alarmen zijn afgegaan, of dat er afwijkingen zijn in een van de centralen.
Lars Erik Hall, Hoofd Elektronica
Waarom AddSecure?
AddSecure werd gekozen op basis van verschillende criteria. Allereerst had de gemeente al positieve ervaringen met het bedrijf. AddSecure was verantwoordelijk voor verschillende eerdere oplossingen, zoals bewaking van brand- en inbraakalarmcommunicatie. Ten tweede kon AddSecure betrouwbare, volledig digitale communicatie bieden. Tot slot bood AddSecure de unieke mogelijkheid om het overzicht van elk alarm in één portaal, AddView, te verzamelen. Omdat een beter overzicht het veel gemakkelijker maakt om alles veilig te houden, was dit een belangrijke factor in de keuze van Østfold voor AddSecure.
In twee periodes van 14 dagen werden de nieuwe oplossingen voor liftalarmen in de hele gemeente uitgerold. Nu wordt alle informatie naar de technische dienst gestuurd (en ook naar de alarmontvangstcentrale zelf), waar hoofd Elektronica Lars Erik Hall alles kan bijhouden in de webapplicatie AddView:
“We hebben een scherm dat altijd actief is, waar we elk alarm volledig kunnen volgen. Hier kunnen we zien of er alarmen zijn afgegaan, of dat er afwijkingen zijn in een van de centrals. Ik vind de beheerfunctie erg prettig – u kunt gemakkelijk gebruikers en meldingen toevoegen en verwijderen, afhankelijk van wat u nodig hebt. Als we ergens hulp bij nodig hebben, weten we altijd met wie we contact op moeten nemen.”
Hoewel de oplossing nog erg nieuw is, is er alle reden om aan te nemen dat het tot lagere kosten voor de gemeente Østfold zal leiden. De vier eerdere aanbieders van liftalarmcommunicatie zijn teruggebracht tot slechts één: AddSecure. Er is maar één abonnement en veel minder facturen. Bij de aanbesteding is het eenvoudig om alle alarmen op afstand om te leiden door AddSecure een e-mail te sturen, als Østfold besluit om een andere beveiligingsverantwoordelijke aan te stellen. Eerder zou dit betekenen dat elk alarm fysiek omgeleid moest worden. Op de vraag of hij AddSecure aan andere gemeenten zou aanbevelen, laat Hall er geen twijfel over bestaan:
“Dat zou ik absoluut doen. We zijn erg tevreden, ons overzicht is geweldig, en ze zijn ook erg aardig als we hulp nodig hebben.”
De technologie
De verbeterde liften in de gemeente Østfold maken nu gebruik van de oplossing Airborne Lift Alarm. Dit is een in Noorwegen geproduceerde technologie die wordt gebruikt voor alarmtransmissies in heel Scandinavië. Het gaat eenvoudigweg om een klein stalen kastje dat op zichzelf kan worden geïnstalleerd en waarmee eenvoudig functionele tests in het veld kunnen worden uitgevoerd. Indien nodig kan het aan een IP-camera worden gekoppeld. Airborne Lift Alarm communiceert digitaal via het mobiele netwerk en schakelt automatisch over op SMS als back-upoplossing. Dit leidt tot een gedocumenteerde uptime van 99,9%. De communicatie is tweerichtings en laat ook ruimte voor spraakcommunicatie via hetzelfde systeem.
De alarmcommunicatie wordt één keer per dag gecontroleerd, wat drie keer zo snel is als de minimumvereiste van de EU van één keer per drie dagen. Wij vinden deze eis veel te laag en hebben daarom gekozen voor een oplossing die vaker gecontroleerd wordt. Als er fouten optreden, wordt dit uiteraard onmiddellijk gemeld.
AddView
De gebruikte webapplicatie is AddView, die de gebruiker een begrijpelijk en chronologisch overzicht geeft van alarmen, logboeken en foutmeldingen. Met andere woorden, u hoeft niet door elk alarm afzonderlijk te scrollen om naar afwijkingen te zoeken, want deze worden automatisch naar de bovenkant van het scherm verplaatst. Dezelfde software wordt gebruikt voor brand-, inbraak- en technische alarmen. Via de beheerfunctie bent u altijd volledig op de hoogte van gebruikers en hun contactgegevens voor meldingen. De operationeel manager kan zelf gebruikers toevoegen, verwijderen of wijzigen met één druk op de knop.
Samen vormt dit een eenvoudige en betrouwbare oplossing die wij nederig voorstellen als de beste in zijn soort op de huidige markt.